https://naritaetuko.jp成田悦子の翻訳テキストとちょっとしたこと

ブログ アーカイブ

2013年6月24日月曜日

The Partisan/Leonard Cohen翻訳

Leonard Cohen - The Partisan (lyrics)


A PARTISAN
LEONARD COHEN

When they poured across the border
I was cautioned to surrender,
this I could not do;
I took my gun and vanished.
彼らが国境を越えて流れるように移動する時
僕は、降伏するよう警告された
そんな事、僕がする筈がなかった
僕は銃を掴み、姿を消した

I have changed my name so often,
I've lost my wife and children
but I have many friends,
and some of them are with me.
僕は、かなり頻繁に名前を変えて来た
僕は妻子を失ったが
多くの味方を得た
そして、彼らの内の何人かは、僕の側にいた

An old woman gave us shelter,
kept us hidden in the garret,
then the soldiers came;
she died without a whisper.
一人の老婦人が、僕達に隠れ場を無償で与え
屋根裏部屋に僕達を隠し続けた
そして、兵士が遣って来た
彼女は小声で囁く事もなく死んだ

There were three of us this morning
I'm the only one this evening
but I must go on;
the frontiers are my prison.
今朝、僕達は三人だった
今夕、私は一人になった
しかし、僕は先へ進む
国境地方は、僕の監獄だ

Oh, the wind, the wind is blowing,
through the graves the wind is blowing,
freedom soon will come;
then we'll come from the shadows.
ああ、うねり、うねりが押し寄せている
死地の端から端まで、うねりは押し寄せて来る
自由は、直に必ず手に入る
その時、僕達は、暗闇から現れるだろう

Les Allemands étaient chez moi,
ils me disent, "résigne toi,"
mais je n'ai pas peur;
j'ai repris mon arme.
J'ai changé cent fois de nom,
j'ai perdu femme et enfants
mais j'ai tant d'amis;
j'ai la France entière.
Un vieil homme dans un grenier
pour la nuit nous a caché,
les Allemands l'ont pris;
il est mort sans surprise.
[The Germans were at my home
They said, "Surrender yourself"
But I am not afraid
I have retaken my weapon
I have changed names a hundred times
I have lost wife and children
But I have so many friends
I have all of France
An old man, in an attic
Hid us for the night
The Germans captured him
He died without surprise.]
〔ドイツ人は、僕の故国にいた
彼らは、「自ら降伏せよ」と言った
何れにせよ、僕は懼れない
僕は、僕の武器を取り返した
僕は、百回名前を変えた
僕は、妻子を失ったが
僕は、実に多くの味方を得た
僕は、フランスが全てである
一人の老人は、夜の間
僕達を屋根裏部屋に匿(かくま)った
ドイツ人は、彼を捕虜にした
彼は、驚きもせずに死んだ〕

Oh, the wind, the wind is blowing,
through the graves the wind is blowing,
freedom soon will come;
then we'll come from the shadows.
ああ、うねり、うねりが押し寄せている
死地の端から端まで、うねりは押し寄せて来る
自由は、直に必ず手に入る
その時、僕達は、暗闇から現れるだろう

13:59 2013/06/24月曜日